Jeansindustrins lösning är nattsvart
Varje år säljs ca 12 miljoner jeans i Sverige, ca 20% av dessa är svarta. Många av dessa tappar sin färg långt innan plagget är utslitet, antingen innan eller vid första tvätten. Enligt en undersökning av företaget 100B svarar över 80% av de tillfrågade att de upplevt att deras svarta kläder tappar färg långt innan de är utslitna. Av dessa svarade endast 1 av 5 att de provat att göra något åt det, och endast ett fåtal av de tillfrågade var nöjda med resultatet i relation till arbetsbördan.
Om några av de mer än 2 miljoner svarta jeans som säljs varje år kunde återfärgas och därmed dubbla livslängden, skulle jämförelsevis mer än 5000L vatten och 9kg CO2e kunna sparas för varje par jeans. Samtidigt visar marknadsdata att returerna från E-handel ökar. Skulle kunderna istället förnya sina egna varor i en större utsträckning skulle onödiga returer undvikas.
Alternativen för konsumenten att färga hemma har hittills varit begränsade till ett relativt kostsamt och tidskrävande arbete som kräver inköp, blötläggning och flertalet sköljningar och rengöring av sin tvättmaskin. Färgning är vanligen också förbjudet i offentliga tvättstugor, vilket lämnar än färre alternativ till konsumenter.
”Det bästa med 100B är att du får något du redan tycker om, byxorna är mjuka och sköna – svarta som nya” – Anton Andrén
Företaget 100B har skapat en användarvänlig tjänst där kunden skickar in sina jeans för återfärgning och får de i retur när de har färgats industriellt, med GOTS-godkänd färg i Sverige. Marknaden för att förlänga livet på konsumentprodukter växer kontinuerligt och på senare tid finns flera goda initiativ där konsumenten sätts i förarsätet av hållbarhetsarbetet.
Hur går det till?
- Köp tjänsten
- Packa byxorna och visa din QR-kod för ett postombud
- Vänta på leveransen tillbaka